streda, septembra 09, 2009

Halidej

Nenávidím ľudí, ktorí pri slove Chorvátsko zvraštia obočie so slovami: „Chorvátsko? V živote by som nešiel na dovolenku do Chorvátska,“ pričom slovo Chorvátsko vyslovujú ako by sa jednalo o vysoko nákazlivú nemoc. Potom sa odjebú niekam na Malorku či do Tunisu, proste na miesto, ktoré bude pred kolegovcami v práci znieť exotickejšie ako juhoška, obsadia väčší hotel a najneskôr o ôsmej sedia na najväčšej masovej pláži, kde im po hlavách skáču uzjapaní taliani, obézne anglické mrochtle, alkoholom priotrávení nemeckí výrastkovia a českí bratři s mäsom v zaváraninových pohároch. Jedia zásadne iba rezne a jedlá, ktoré poznajú, urobia si jeden fakultatívny výlet, odfotia sa pri každej skale dýchajúcej históriou (aby bolo čo pyšne ukazovať kolegovcom v práci) a nejaký večer vybehnú na žúrku (organizovanú slovenskými animátormi) kde ochutnajú miestne exotické nápoje ako mojito alebo vodku s džúsom. A ďalšia super-duper dovča za nami...

V piatok som po práci absolvovala rodinnú sešlosť, prišla domov, hodila sprchu a zaľahla do postele. Vstala som ešte na poslednú balkónovú cigaretu, kde mi Gazda oznámil, že sa mám obliecť, zbaliť a o hodinu vyrážame na dovolenku. Prekvapkoooo!

Stres a paniku vystriedal stres a panika a ja neviem ako, ale na druhý deň doobeda som si už plávala v chorvátskom mori. Milujem Chorvátsko. Tá členitá krajina, zápas stromov a skál, vynikajúca kuchyňa, sympatická kultúra. Šli sme na slepo, našli sme si pekné mestečko, nádherný nový apartmán s veľkým balkónom a výhľadom na more. Začala sa dovolenka.

Zobúdzame sa neskoro a vstávame ešte neskôr. Každé ráno čerstvý chlieb, pršut, mortadela a kilá zrelých syrov. Na obed burek a káva, malá a čierna. Slnko, malé zálivčeky a míňajúce sa opaľovacie krémy z minulého roka, ktoré som nemala šancu dokúpiť a na ktoré Gazda samozrejme nemyslel. Na pláži som hvízda v nových plavkách a konečne sa opaľujem hore bez, čo som si na posledných dovolenkách s Jasperom v rámci zachovania jeho duševného zdravia a konštantnosti jeho homosexuality dovoliť nemohla. Jediný, kto sa so mnou obnažuje sú vysušené Talianky (jedna) a iné Slovenky (jedna).

Slnko a spečenú pokožku striedajú neorganizované výlety, prechádzky po riviére, pokazený foťák, a to najlepšie zo všetkého – večera! Teším sa ako malé dieťa, každý deň do seba tlačíme morské potvorky, ligne na žaru s blitvou, giga škampi a to všetko zalievame hektolitrami Cockty. Tanier slávok dám dolu za četri minuti, za výdatného pleštenia očí rezňožrúcich dovolenkárov. Obiehame reštiky, hľadáme si tú svoju. Na tretí deň ju máme, starší domček s kvetinovou terasou, starší manželský pár okolo nás levituje s jedlom a pohármi. Hneď na prvý šup ma teta čašníková intoxikuje rakijou ďaleko za hranicu znesiteľnosti. Už dva mesiace abstinujúci Gazda sa na mne zabáva a v pravidelných intervaloch ma chodí kontrolovať, keď trištvrte hodinu sedím v sprchovacom kúte a konsternovane sledujem rotujúce steny kúpeľne.

Objavujeme diskotreskovo-herňový podnik s ďalším milým čašníkom, snažiacim sa ma spoločensky degradovať alkoholom, tentokrát sambucou, a ja počas troch dní rozšľahám Gazdu v airhockeji, fatálnym výsledkom 11:0 na zápasy.

Gazdu som za pomoci sedmových kariet a pistácii naučila hrať poker. Hra sa skončila, keď sme zožrali pot. Hneď na druhý deň sledoval v chorvátskej televízii nadšene prenos z pokrových majstrovstiev sveta. Pokrový panic však nechápe, prečo majú hráči na rukách len dve karty.

Plná dojmov, výborného jedla, so slzami v očiach a kufrom nových šiat sa vraciam domov. Z diaľky ma víta konečne odhalený bratislavský hrad a vedomie, že posteľ je blízko a robota ešte ďaleko.

A čo som týmto všetkým chcela povedať? Vlastne nič. Iba sa tak chválim :)

P.S.: Viete, čo je na Chorvátsku absolútne najsamlepšie? Dokonalá absencia ipsilonu! Riba, sir, mlin... No nie je to nádherné? :)

Lilith povedal(a)...

chorvatsko je uzasne, raz tam chcem mat taky kamenny domcek v malom kamennom pobreznom mestecku, stale otvorene dvere a len zaves v nich, a ked rano vyjdem s kavou na balkon, budem vidiet more a kamenne cesty vysuchane do leskla stovkami noh , kedysi patriacich domacim, teraz aj odvaznym turistom co tam chodia na slepo a nachadzaju poklady...

prae povedal(a)...

V Chorvatsku som dost dlho nebol, asi som tam svojho casu chodil pricasto. Dufam, ze raz pride cas, ked mi prestane byt vsedne. Uz sa na to tesim.
Kazdopadne by ma zaujimalo, ako vyzera poker so sedmovymi kartami.

April povedal(a)...

Lilith: Takto nejako si to predstavujem aj ja, budem pestovat bylinky a Gazda bude past kozy a lovit musle pre turistov :) Domceky uz mam nejake vyhliadnute, len riesim, ako sa legane stat ich vlastnikom ;)

Prae: Chorvatsko rozhodne nie je vsedne, treba sa lepsie pozerat ;) A poker so sedmovymi kartami vyzera velmi zaujimavo, ale hned na druhy den sme zakupili aj normalne karty, takze vsetko je uvedene na spravnu mieru :)

Mato povedal(a)...

suhlasim, nie je ziadny dovod tvarit sa, ze dovolenka v chorvatsku je nejaka podradnost a kadejaky tunis je neviemaka exotika (videl som, viem) len preto, ze to stoji 3x viac...
v kroaciji som nebol od detstva a vobec nie preto, ze by sa mi nepacila, proste to vzdy vyslo nejak inak a tiez preto, ze je to "tu za rohom" tak tam mozem ist hocikedy...a nakoniec nikdy, zeano ;)
az tento rok ma narychlo na 5 dni zlanarila partia kamosov, talianmi preplnenym plazam sme sa vyhli tak, ze sme si najali uja s lodkou, ktory nas za par penazi vozil okolo ostrovov po zatokach, kde sme sa namacali do toho tyrkysoveho mora, dole piesok, no hotovy karibik...k tomu vsetka ta pohoda, slnko, zranica, krasny ostrov...fakt bez vyhrad, az som necakal, ze to bude take dobre ;)

Lilith povedal(a)...

April ... ked zistis daj vediet ;) pripadne aj suradnice nech viem kam mam prist pozret ;))

April povedal(a)...

Mato: Ostrovy su na Chorvatsku asi to najlepsie :)

Lilith: Neboj, ked to najdem a obsadim, dvere pre slovenskych pocestnych budu vzdy otvorene :)

Kozo povedal(a)...

Rakija je zlo, ale travarica ešte väčšie :) Inak mám na chorvátsko totožný názor. Je tam veľmi veľa príjemných a zašitých miest. Len si vybrať.

April povedal(a)...

Polepetko: Travaricu som znasala praveze lepsie. Teda kym som ju neskombinovala so zvyskom napojoveho listka :)

Nick povedal(a)...

Hehe dobre som sa pobavil, opat :D a pravdaze mozem s tebou len a len suhlasit ...

Aleposlednu dobu nedam dopustit na grecke ostrovy :)

April povedal(a)...

Nick: Proti greckym ostrovom nemam tiez nic. Iba si treba vediet vybrat taky menej veterny inak si clovek vybera piesok z usi este dalsich sest mesiacov :)

pollux povedal(a)...

Aprilka, ako vždy pravda pravdúca, vtipná:). Dal som dva chorvátske roadtripy a vždy bolo skvele:) A ta kuchyňa, víno. Neviem prečo, ale mne na dovolenke neškodia akékolvek gastro-alko kombinácie, ani skutočne zbesilé:P

Anonymný povedal(a)...

na chorvátsko nedám dopustiť - chodíme tam už ako na chalupu. nepotrebujem zaplatiť mrte peňazí a trištvrte dovolenky pregrcať len aby bolo zjavné, že som bola niekde, kde je "iná" klíma.

... skoro som sa ušúľala od rehotu, keď som si predstavila ten konsternovaný pohľad v sprche... :)))))

karaska

April povedal(a)...

Pollux: Neviem preco, ale ja na dovolenkach to akosi zle kontrolujem. Moj chlap ma na mna zly vplyv :)

Karaska: Hmm, tak k tebe na chalupu by som rada zavitala :)

vera cicero povedal(a)...

hehehe, skvelo pises :D
neviem ci este, kedze tento prispevok je dost stary ale snad este nieco pribudne lebo ked uz som sa konecne dostala k tomu uzasnemu blogu ako ho moja sestra ospevovala, tak by som si chcela citkat aj nadalej...chapes, skuskove zacalo, mam kopu casu :D

April povedal(a)...

Vera: Chapem chapem, spominam si na take obdobia :) Ak ma nakopne moja sarkasticka muza tak nieco prihodim, zatial mozes citat tie stare ;)

prae povedal(a)...

Hm, no flakas to teda statne. :-)